468.


Midsommar. Jag ville mysa och inte göra någonting alls egentligen. Jag har fortfarande ont i ryggen, magen, äggstockarna eller vad det nu är. Det har börjat oroa mig lite. Jag vill mest ligga under ett varmt täcke och titta på film. Men kille vill förstås ut i livet och känna hur det rasar igenom honom. Jag förbjuder honom inte. Jag säger inte nej,
stanna hos mig. Det är midsommar! Men jag vill inte vara utan dig, jag vill med dig, pussar han på mig.

Vi åker hem till mina föräldrar som är bortresta och jag borstar och kokar färskpotatis. Jag gör en grönsallad. Jag överraskar kille med senapsill som han har önskat. Jag tar fram raklettjärnet och skär upp ost i tjocka skivor. Kille lägger sina öl på kylning och jag tar fram en flaska vin. Vi grillar majskolvar och äter vitlöksmarinerade champinjoner. Vi har det bra. Vi ser en film. Vi spelar kort. Vi pratar med varandra. Jag smuttar bara på mitt vin. Jag är rädd för att jag ska få mer ont. Kille är inne på sin fjärde öl och river upp en påse med chips bara för att försvinna ut i hallen och komma tillbaka med en mörk och kravmärkt chokladkaka till mig. Jag ger honom en puss på kinden. Kommer du att stanna kvar här? frågar jag. Klockan är över tio och han säger: Jag tror inte det. Jag nickar bara. Inte bli arg, inte bli sårad, tänker jag.

Vi lägger oss ner och han håller om mig. Jag stannar, viskar han. Men du behöver verkligen inte, insisterar jag. Men jag vill! säger han och smeker mig över håret. Men du ... fortsätter han. Du kommer väl inte klaga på hur mycket jag dricker ikväll va? Jag biter mig i läppen. Vill.inte.att.han.ska.dricka.för.mycket. Varför frågar han så? Är det hans plan ikväll?

- Inte ikväll, säger jag och försöker le lite. Men imorgon!
- Mm, om jag går märker du inte hur mycket jag dricker, suckar han nedslaget.
-
Vadå är det därför du vill gå? spottar jag fram, plötsligt arg.
Han säger nejnejnej. Han säger att han ju iallafall berättar allt nästa dag när jag frågar, men jag tror honom inte. Han säger: Nu pratar vi inte mer om det. Nu dricker vi vin och firar midsommar! Och så gör vi det. Men jag går och lägger mig halv ett och Kille stannar uppe till halv tre  och dricker upp flaskan med vin, samt ringer diverse fyllesamtal.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0